Condor-planen, neoliberalismens brutale ankomst til Sydamerika. Sundhed, politik og livet i midten af ​​verden. Kapitel 11






Neoliberalismen i Ecuador reducerede frem for alt statens størrelse, det vil sige færre lærere, færre læger, færre offentligt ansatte, færre offentlige arbejder, det var ikke privatiseringen af ​​alt, som i Chile, der endda privatiserede vand. Årsagen var, at vandet blev forvaltet af de første indfødte og samfundsorganisationer kaldet drikkevandsnævn, og disse var magtfulde, fordi de havde stor mobiliseringsevne, og de var også hovedindtægtskilde for kommunerne og sognebestyrelserne. som på det tidspunkt ikke var en del af det almindelige statsbudget, men var selvfinansierende gennem betaling af ejendomsskatter, byggetilladelser, driftstilladelser, og i nogle tilfælde, såsom dem i Quito kommune, med generationen og salg af elektrisk energi. Staten var den vigtigste underviser gennem frie skoler, gymnasier og universiteter, men regeringen i León Febres Cordero, som tilbød BRØD, TAG OG BESKÆFTIGELSE, oprettede ikke flere skoler, gymnasier eller statsuniversiteter, eller hospitaler eller sundhedsundercentre eller veje, reducerede statsinvesteringer, tilskyndede til oprettelsen af ​​private gymnasier, skoler og universiteter med den traditionelle katolske kirke til ca. beza, ydede lån til private forretningsmænd, for at udvide deres investeringer eller forretninger, reducerede skatter, holdt lønningerne lave, favoriserede udstrømning af udenlandsk valuta, fremme af private investeringer, til hvidvaskere af narkotika, som sammen med Pablo Escobar og kartellet Fra Medellín, meget tæt på, hvidvaskede han sine dollars i Ecuador og finansielle spekulanter, som blev de vigtigste jordejere, investorer og endda magtfulde bankfolk som Isaías. Han støttede banandyrkerne, godsejerne og frem for alt rejebønderne, mange af dem militære eller eks-militære, som invaderede mangroverne, som var beskyttede områder, og som gjorde Ecuador til den største rejeeksportør i verden.
Det var en anden virkelighed end Chile, hvor staten ikke var den store investor som i Chile, der havde en stor vej-, havn- og lufthavnsinfrastruktur, et stort antal arbejdere tilknyttet socialsikring, det vil sige private og offentligt ansatte. eller havde folk og meget rige virksomheder, såsom mineselskaber, frugtplantager, fiskerivirksomheder eller udenlandske virksomheder, der var interesserede i at forvalte offentlige tjenester, såsom ITT, det nordamerikanske telefonselskab, som var en del af kuppet mod Allende.
I Ecuador var det generelle statsbudget afhængig af statsolie, som blev nationaliseret af Rodríguez Laras militærdiktatur.Private virksomheder udnyttede olie og betalte Ecuador med en ud af hver 5 tønder, de udvindede. Det statslige selskab CEPE, leverede al sin olie og indtægter til regeringen ved magten, den trans-ecuadorianske olierørledning eller oliehavnen, som blev administreret af flåden, var statsejede og lejede deres tjenester, hvilket gav direkte indtægter til regeringen.
Stillet over for denne virkelighed koncentrerede León Febres Cordero sin aktivitet om forfølgelsen af ​​venstreorienterede, som på det tidspunkt var præster for befrielsesteologi, studenterne, de fagforeningsforbundne arbejdere og frem for alt bønderne, der kæmpede for jorden, siden de to. landbrugsreformer, i 1968 og 1974, forvandlede dem til små godsejere. At være små godsejere var bøndernes besættelse og den største trussel mod godsejerne, som var dem, der kom til magten med Febres Cordero, herunder Milton Bucheli. , hovedgodsejeren. af Muisne, og dens evige borgmester.
Febres Cordero betragtede Befrielsesteologi-præsterne som en trussel, som han arresterede Monsignor Proaño, biskoppen af ​​Riobamba, og præsterne Graciano og Julián for. Julian blev deporteret til Italien, og Graciano blev holdt under overvågning i Quito Sur-kvarteret, bevogtet af fader Carolo, som var sognepræst i hovedstadens rigeste kvarterer, La Mariscal, La Floresta og González Suárez, som koncentrerede det større antal af gymnasier, skoler og private universiteter, da uddannelse var blevet den katolske kirkes vigtigste indtægtskilde.
Jeg var færdig med min landmedicin i Cabo San Francisco, jeg havde en kone og en datter, men jeg havde intet arbejde. Verónica, min kone var i stand til at vende tilbage til arbejdet som sekretær i Balao, i Esmeraldas og blev forsørger for familien, dette skilte sig ikke, jeg søgte stadig arbejde eller et stipendium i Quito.
Gratis adgang til statsuniversiteter og deres drikkepenge havde produceret 10.000 læger til en befolkning på 10 millioner indbyggere, hvor 80 procent var fattige bønder eller indbyggere i elendige kvarterer, som ikke havde kapacitet til at købe medicinske tjenester eller medicin, eller som pludselig blev forarmet af El Niño-fænomenet, som endda tvang dem til at migrere.
Derudover oplevede jeg en krise i min familie, som var forårsaget af min brors selvmord, min mors had til min bedstemor og mig, min bedstemors loyale allierede, til min far. for sin tyske elsker og hans to nye børn, men mine forældre, som levede evige kampe, blev ikke skilt af økonomiske årsager, der var mange aktiver og penge på spil, som gjorde deres hus til et helvede.
Befrielsesteologipræsterne Graciano og Julián de Muisne og OCAMEs afgang, plus drabet eller utilsigtet død på deres ledere eller deres korruption, forårsagede et sammenbrud af organisationen, hvilket fjernede muligheden for at fortsætte med at arbejde. Jeg følte mig glad, især foran havet. Nå, min yndlingssport er svømning og gåture.
Eduardo Estrella, min psykologiprofessor, som nu også var direktør for det nyligt oprettede Museum of Medicine i det gamle San Juan de Dios Hospital, som jeg hjalp ved at indsamle rigelig information om lægeplanter, indfødte fødevarer og nytteplanter i Canton Muisne , på et tidspunkt, hvor bønder måtte ty til glemt mad og lægeplanter på grund af lukningen af ​​veje og handel, i et år, i 1982, da jeg var landlæge, oplysninger, der hjalp ham med at skrive sin nye bog, Brødet af Amerika. Mens jeg ledte efter muligheder i Quito, hjalp jeg Museum of the History of Medicine med at lave en samling af andinske lægeplanter og skyskoven, hvor min far ejede ejendom, og min bedstemor, som var en andinsk plantehealer, boede for en prøveudtager i museet.
Dr. Eduardo Estrella havde udgivet en bog kaldet PROBLEMS SOCIOECONOMICOS DE LA MEDICINA, som jeg lærte udenad såvel som hans bog Aboriginal Medicine, og da jeg var hans lærerassistent i medicinsk psykologi, gav jeg mig ved det medicinske fakultet ved University Central. chance for at arbejde som professor i socialmedicin og den nye skole for miljøsanering.
Landdistriktsmedicin under El Niño-fænomenet i 1982 fik mig til at forstå, at sundhed ikke kun var et fysisk, psykologisk og socialt problem, som de lærte mig, det var et økologisk problem, et religiøst problem, et militært problem, siden opdagelsen af ​​Amerika , som bragte pest, nye fødevarer, metaller, krudt, navigation, hesten, som ændrede måden at flytte på også fra sygdomme, at sundhed også var et økonomisk problem, et raceproblem, da de oprindelige folk ikke havde immunforsvar, køn , eller alder, men frem for alt var det et kommunikationsproblem, da skrift og nye sprog kom, som ændrede hukommelsen, måden at tale, lære og forstå virkeligheden på, som blev filtreret eller set gennem linsen af ​​en ny religion , den katolske religion.
  Sundhed blev et historisk problem, hvor mennesket var centrum, et geografisk problem, hvor Planeten Jorden og universet var centrum, og et biologisk problem, hvor liv, vand, luft og land, der ændrede sig fra en epoke til en anden og evt. fra en planet til en anden, oprindeligt gennem kometer, eller mulige rumrejsende, som nuværende mennesker, var også centrum, for hvilket jeg begyndte at undersøge sundhedens historie og geografi, i kulturer aboriginere og landbefolkning fra de naturlige regioner i Ecuador , i Medicinhistorisk Museum og fortæl det til mine elever på Skolen for Miljøsanitet.
  Landdistriktsmedicin og barnets fænomen tillod mig at forstå, at Ecuadors største rigdom var dets kulturelle mangfoldighed, det vil sige dets mennesker og dets biologiske mangfoldighed eller biodiversitet, det vil sige livsformer, den genetiske information, de besidder , nu hvor Genetik er det, der revolutionerer medicin, landbrug, veterinærmedicin osv. at den i troperne er rigelig, ikke kun dens olie eller dens bananer, som de fortalte mig.
I dag, hvor klimaændringer, udryddelse, forbrugerisme, menneskelig befolkningstilvækst, dets behov og krig er blevet de største trusler mod denne planet, er sundhed noget meget anderledes end det, jeg havde lært på universitetet

El primer golpe bajo al presidente Daniel Noboa

LA NOTICIA DE HOY. Arthur Brown reemplazará a Michael Fitzpatrick en la Embajada de  EE. UU. en Quito. Quito. El Senado de los Estados Uni...