Militarisme i Latinamerika. Sundhed, politik og livet i midten af ​​verden. Kapitel 4 latin Amerika












Olie har ændret ecuadorianernes liv siden 1974. Før var statsbudgettet 10 gange mindre. Med olie begyndte landets store vej-, uddannelses- og sundhedsrevolution, som på det tidspunkt havde det meste af sin befolkning i markerne, foruden radioens ankomst i 40'erne og tv i 60'erne, ændrede måden at forholde sig på, at se verden og vores eget liv.
Militarisme blev en mode, selv min bror og jeg studerede på et pseudo militærakademi, Colegio Brasil de Quito, instrueret af oberst Jorge Salvador y Chiriboga, en tidligere rektor ved Eloy Afaro Military College, og med militærprofessorer. som Major Druet, en aktiv militær efterretningsofficer, som gav os fysisk uddannelse og slet ikke var intelligent, major Toledo, en matematiklærer, som var en råmand, som vidste, hvordan man lægger til og trækker fra, eller en sømand, kommandør Paz og Miño, noget mere intelligent, som lærte os engelsk.
På den skole var jeg en af ​​de bedste elever fra 1968 til 1974, og blev en rabiat kursusleder. som ofte stod over for snyderen, hykleren, løgneren, jokeren eller klovnen og mere dovne, som normalt var formanden for kurset valgt ved folkeafstemning. Fra jeg var 12 lærte jeg, at i mit land er præsidenten for enhver organisation valgt af de værste, ikke de bedste, at direkte eller hemmelig afstemning altid er en form for protest, modstand mod den nuværende orden, ikke en konsensus, som det ser ud til. Mærkeligt nok var rektors søn, en komplet nynazist, der marcherede med sit kampskridt, når han gik, klædt i vores upåklagelige militæruniform og blev leder af skolen, en komplet despot, som senere studerede i flåden og nåede at blive en høj officer i flådeflyvningen, og han var forelsket i Verónica, min kone, men hun foragtede ham for hans dobbeltmoral i bjergene, for ligesom alle soldaterne på den tid troede de, at de var adonis, playboys, de bedste galante .
I modsætning til mig, var Luis, min kære bror, den ældste, doven i skolen, sprang over klassen, lavede ikke sine lektier, elskede væddeløbsheste, fordi min far var formand for væddeløbsbanen der, min bror var dommer, en ven af de onde ryttere, som elskede alkohol, bordeller, kamphaner, væddemål, mens hyperthyroidisme og mania depression ødelagde hans liv.
Min mor anbefalede, at jeg sendte ham til den obligatoriske værnepligt for at rette det, imens gik jeg på det katolske universitets jurastudie i hans sted, fordi vi kun havde de samme navne, som jeg havde foruden Luis Rafael Moreno, en tredje navn Maximilian.
Mens min bror var værnepligtig på Teniente Ortiz-kasernen, på grænsen til Colombia, i Tulcán, blev han ydmyget af militæret, skræmt af andre værnepligtige, der gav ham tilnavnet en panter, fordi de sagde, at han gik som den lyserøde panter fra tegnefilm, Skinny , høj, hvid med grønne øjne, læste han i hemmelighed bøger om kommunisme og marxisme, som han købte på tværs af grænsen, i disse tider med PLAN CONDOR, hvor det var værre at være kommunist end at være en bøsse. I kasernen lærte han sine kammerater, som for det meste var analfabeter, at læse og skrive.Kasernen bragte ham tættere på marginaliserede ecuadorianere.
På det katolske universitet mødtes jeg i cafeteriet med mine klassekammerater, cremen af ​​Quito, de rige børn, der kom til universitetet for at vise deres bil, deres tøj, deres smykker, tale om fodbold, de seneste romaner. , og af hans venner, familie og højtstående politikere, eller i bagagerummet, som de blev kaldt, på hans næste fest- eller diskotekdag, virkede hans verden dum, hul, fjollet for mig.
Da min bror vendte tilbage fra kasernen, var han fysisk og psykisk påvirket. Militæret mishandlede ham ikke kun, men de brugte det endda, så min far befriede dem fra krigsdomstolene, til gengæld for ikke at blive ved med at martyre ham, de var sergenter og officerer, der havde begået voldelige forbrydelser og fatal mishandling af værnepligtige, for som de De stod over for retssager, desuden var min bror og hans værnepligtige andre blevet tvunget til at transportere eller lade betjentenes smuglergods passere gennem grænsen, og de var endda nødt til at lede efter prostituerede til dem i Colombia.
Kommunismebøger, min brors historier såvel som mine klassekammeraters dumme liv på universitetet rørte min samvittighed. Mit land var i virkeligheden ikke et problem med love og magthavere, som det katolske universitet fik mig til at tro, det var et problem med liv og død for millioner af mennesker, hvor militæret, som allerede havde været ved magten i årevis, Jeg havde forvandlet dette territorium til et ubeboeligt sted for de fattige, hvor vi alle var nyttige for dem, vi tjente dem til at være fædreland for dette hjemland, som vi opfeder i fredstid, forsvarer i krigstid og frygt.

El primer golpe bajo al presidente Daniel Noboa

LA NOTICIA DE HOY. Arthur Brown reemplazará a Michael Fitzpatrick en la Embajada de  EE. UU. en Quito. Quito. El Senado de los Estados Uni...